dissabte, 12 de setembre del 2009

Pràctica d'art clàssic: Roma

Practica d’Història de l’Art
L’art clàssic: Roma

1.Informa’t de les principals característiques de l’art romà en general.
Enumera, dibuixa i explica els principals elements de l’arquitectura
romana i les tipologies arquitectòniques pricipals.

2.Elabora un quadre amb la documentació general de totes les obres d’art romà que
has d’estudiar. Situa cadascuna en el seu context.

3.Situa la Maison Carrée en el temps i relaciona-la amb el seu context històric.
Comenta les principals característiques d’aquest temple, comparant-lo amb un
temple grec.

4.Identifica i comenta la iconografia de l’obra: August de Prima Porta, i resumeix-
ne el significat i la funció.

5.Digues a quin estil pertany l’obra Colosseu i descriu els elements més importants
d’aquest estil. Comenta’n l’estructura i els espais. Utilitza els aspectes
visibles de l’obra per donar suport a la teva descripció.

6.A quin estil pertany la Columna de Trajà? Quins són els elements principals
d’aquest estil? Fes la descripció utilitzant els aspectes visibles d’aquesta obra.

7.Llegeix el següent text:

"Les investigacions dels arquitectes romans sobre l’espai interior culminen en una solució harmoniosa i imponent, el Panteó, reconstruït per l’emperador Adrià (126), després que el temple anterior, de planta rectangular, patís dos grans incendis. L’ús que hi trobem de la planta circular, adoptada en els complexos termals, no constituïa cap novetat: el que era nou era la seva aplicació a un edifici religiós. Tampoc l’ús de la cúpula era inèdit. El que va ser realment original és la definició que varen fer de l’espai interior: definició vital, obligada per a qui entra en el Panteó. Aquesta vitalitat està determinada sobre tot per l’ampli tambor cilíndric i per la complexa estructura de suport mitjançant arcs que abracen la cúpula en la seva empenta sobre massissos pilars. D’aquesta manera el buit, pensat fins aleshores com a element passiu, o negatiu, va assolir un valor positiu, de “presència que actua”, gràcies a les diferents correspondències entre els elements. Correspondències mesurables (per exemple, el diàmetre del Panteó i la seva alçada són iguals), però que captem com a concordances harmòniques en tants altres aspectes: correlació entre la línia corba de la planta i les infinites corbes que formen la cúpula; els cinc cercles concèntrics de la cúpula, decorats amb casetons, que pugen cap a l’única obertura, també rodona, donant la impressió d’una lleugeresa aèria. Resultats estètics que va fer possibles la perfecció tècnica amb que els constructors romans utilitzaven els materials de construcció".
Alda Tarella: “Como reconocer el arte romano” (traducció)

a) Resumiu les idees principals del text
b) Quins elements no eren originals i què sí que ho era? Què vol dir que el buit va assolir un paper actiu, positiu?
c) Quins són els elements de suport i suportats que s’esmenten al text? Explica com diu que s’interelacionen.
d) Afegeix altres elements d’aquest edifici que no s’esmentin al text.
e) Explica el significat i la funció del Panteó.

8.Descriu els elements plàstics i la composició de l’obra: Sacrifici d’Ifigènia.