Pràctiques Art

Aquí teniu les pràctiques que realitzarem al llarg del curs.

Institut Premià de Mar HISTÒRIA DE L’ART

TEMA 1. EL CONCEPTE D’ART. ART CLÀSSIC I MEDIEVAL
EXERCICIS A REALITZAR DURANT TOT EL TEMA
Els següents exercicis s’han d’anar realitzant al llarg del primer tema, d’acord amb les instruccions que es proporcionen a continuació i el calendari que s’indicarà per part del professorat.
1. EIX CRONOLÒGIC
2. VOCABULARI ARTÍSTIC
3. ELEMENTS D’ARQUITECTURA
4. QUADRE COMPARATIU
1. Elaboreu, individualment, un eix cronològic de l’art clàssic (750 aC- 476 dC) i un altre de l’art medieval (476 dC- 1453 dC). En aquests eixos heu de situar les obres subratllades del llistat “Obres PAU 2012”, diferenciant el seu estil o període i el tipus d’obra d’art (arquitectura, escultura, pintura, mosaic), tot indicant de cada obra la seva cronologia, títol i autor, si es coneix. (moodle)
L’eix cronològic està bé si
Títol adient
Presentació correcta
Visualment clar
Escala adient
Etapes i períodes art clàssic
Etapes i períodes art medieval
Informació obres correcta
Obres ben situades
Quantitat d’obres indicades

2. Completeu el vocabulari artístic que es proposa d’acord amb les instruccions del professorat. Aquest exercici es fa a través del glossari del moodle. Es valorarà positivament que la definició no sigui exclusivament una còpia literal del diccionari però que, a la vegada, sigui completa, clara i precisa. Us poden ser útils les pàgines següents:
Institut Premià de Mar HISTÒRIA DE L’ART −JM/MG

http://www.enciclopedia.cat/
http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada
http://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Portada
http://www.xtec.cat/~jbuxader/historia/socials/art.htm

VOCABULARI HISTÒRIA DE L’ART
CORNISA
OPISTÒDOM
AQUAREL·LA
ICONÒSTASI
MOSAIC
COLOR PRIMARI
COLUMNA
DOVELLA
ESTILÒBATA/ESTILOBAT
TRÍGLIF
PRONAOS
ESCORÇ
FUST
LLANTERNÓ
ESTÀTUA
CAPITELL
PETXINA
EXEMPT/A
SFUMATO
COLOR CALENT
FOSA
MÈTOPA
NAOS
FRESC (tècnica pictòrica)
PILASTRA
VOLTA
GIROLA
ICONOGRAFIA
NATURALISME
ICONOLOGIA
DÒRIC
ARC
LLINDA
ARQUITRAVAT
TIMPÀ
NÀRTEX
CARREU
FRONTÓ
OCTÀSTIL
CLAROBSCUR
COLOR FRED
OLI (pintura)
ARQUITRAU
ABSIS
PERSPECTIVA AÈRIA
FRIS
NAU
PERSPECTIVA LINEAL
ENTAULAMENT
TROMPA
PIGMENT
VOLTAT
PORTALADA
PRESBITERI
CORINTI
TAMBOR
RELLEU
JÒNIC
CÚPULA
TALLA
TEMPLE
ARQUIVOLTA
TRANSSEPTE
PILAR
ACROTERI
VITRALL
3. Indiqueu els noms dels elements d’arquitectura que apareixen als fulls següents.
4. Per parelles completeu el quadre comparatiu dels elements arquitectònics caracterís-tics dels temples clàssics i medievals estudiats durant el tema 1.
Institut Premià de Mar HISTÒRIA DE L’ART −JM/MG
3
ELEMENTS D’ARQUITECTURA
TIPUS D’APARELLS
PARTS DE L’ARC
ELEMENTS DE SUPORT
TIPUS DE VOLTES

LA CÚPULA
PARTS DE LA COLUMNA
TIPUS D’ARCS
PLANTES I REPRESENTACIONS
Institut Premià de Mar HISTÒRIA DE L’ART −JM/MG
5
QUADRE COMPARATIU: ELEMENTS ARQUITECTÒNICS DELS TEMPLES CLÀSSICS I MEDIEVALS GREC ROMÀ BIZANTÍ ISLÀMIC ROMÀNIC GÒTIC
Sistema constructiu
Materials
Elements de suport
Elements sostinguts
Altres tipologies constructives
Planta i parts
Exterior / Interior
Elements no constructius
Algunes obres principals


Practica d’Història de l’Art
L’art clàssic

1. Digues a quin estil pertany el Dorífor de Policlet i descriu-ne els elements més importants. Utilitza els aspectes visibles de l’obra
per basar la teva descripció. Compara’l breument amb el Koúros d’Anavyssos.


2. Llegeix la llista de les diferents parts d'un temple grec i dibuixa'n un de manera esquemàtica. Situa el nom correcte a cada part: coberta de dos aiguavessos, frontó, entaulament –arquitrau, fris, cornisa–, cel•la, pòrtic, pronaos, estereòbata, estilòbata, acroteri, mètopes i tríglifs:


A continuació dibuixa les parts principals dels tres ordres arquitectònics grecs.


3. Fes un quadre que contingui la documentació general de totes les obres d’art grec i romà que has d’estudiar. Afegeix al costat de cada una una breu referència al seu context històric.

4. Digues a quin estil pertany l’obra: Partenó d’Ictinos i Cal.lícrates. Descriu els elements més importants d’aquest estil. Comenta l’estructura i els espais. Utilitza els aspectes visibles de l’obra per basar la teva descripció

5.Resumeix el significat i la funció de l’obra: Laoc0ont i els seus fills

6.Explica l’arquitectura romana tenint en compte el següent:
- Influències constructives.
- Principals elements arquitectònics i materials constructius.
- Edificis privats.
- Edificis públics: tipologia.

7. Llegeix el següent text:

Les investigacions dels arquitectes romans sobre l’espai interior culminen en una solució harmoniosa i imponent, el Panteó, reconstruït per l’emperador Adrià (126), després que el temple anterior, de planta rectangular, patís dos grans incendis. L’ús que hi trobem de la planta circular, adoptada en els complexos termals, no constituïa cap novetat: el que era nou era la seva aplicació a un edifici religiós. Tampoc l’ús de la cúpula era inèdit. El que va ser realment original és la definició que varen fer de l’espai interior: definició vital, obligada per a qui entra en el Panteó. Aquesta vitalitat està determinada sobre tot per l’ampli tambor cilíndric i per la complexa estructura de suport mitjançant arcs que abracen la cúpula en la seva empenta sobre massissos pilars. D’aquesta manera el buit, pensat fins aleshores com a element passiu, o negatiu, va assolir un valor positiu, de “presència que actua”, gràcies a les diferents correspondències entre els elements. Correspondències mesurables (per exemple, el diàmetre del Panteó i la seva alçada són iguals), però que captem com a concordances harmòniques en tants altres aspectes: correlació entre la línia corba de la planta i les infinites corbes que formen la cúpula; els cinc cercles concèntrics de la cúpula, decorats amb casetons, que pugen cap a l’única obertura, també rodona, donant la impressió d’una lleugeresa aèria. Resultats estètics que va fer possibles la perfecció tècnica amb que els constructors romans utilitzaven els materials de construcció.
Alda Tarella: “Como reconocer el arte romano” (traducció)

a) Resumiu les idees principals del text
b) Quins elements no eren originals i què sí que ho era? Què vol dir que el buit va assolir un paper actiu, positiu?
c) Quins són els elements de suport i suportats que s’esmenten al text? Explica com diu que s’interelacionen.
d) Afegeix altres elements d’aquest edifici que no s’esmentin al text.
e) Explica el significat i la funció del Panteó.







HISTÒRIA DE L’ART
2n Batxillerat
Pràctica d’Art Neoclàssic i Romàntic

1.Exposa el context històric del segle XVIII i principis del XIX en el qual apareix l’estil neoclàssic. Especifica el cas de França.

2.Explica les característiques generals de l’estil neoclàssic.

3.Fes el comentari complet de l’obra: Eros i Psique, d’Antonio Canova.

4.Resumeix també les característiques de la pintura neoclàssica. Quins van ser els seus autors principals. Dóna el nom de al menys 4 obres de cadascun.

6.Llegeix el següent text i comenta’l:

Per a David l’ideal clàssic no és inspiració poètica sinó model ètic. No eludeix la realitat de la història amb el mitologisme arcaic, no la supera amb la metafísica del que és sublim, contempla amb fermesa i passió continguda el que és tràgic, que no és a l’altre món sinó a la crua realitat de les coses. El jurament dels Horacis rebat la identitat pre-romànica del que és tràgic i el que és sublim, pensa que el que és tràgic no és sublim, sinó històric. Es declara “filòsof” i professa un estoïcisme moral el model del qual és l’ètica cívica (Plutarc, Tàcit); fa com els arquitectes neoclàssics, que apunten cap a l’ideal a través de la lògica adherència a les exigències socials; es proposa com un deure la lúcida, despiatada fidelitat als fets”
Giulio Carlo Argan: El arte moderno (1770-1970), 1975.

a)Explica el significat de la primera frase del text.
b)Resumeix, amb les teves paraules, el contingut del text.
c)Relaciona’l amb la interpretació del quadre El jurament dels Horacis.

7.Explica el context històric general en el qual sorgeix el corrent romàntic a Europa. Resumeix també el context històric francès des de la caiguda de Napoleó fins el 1848.

8.Enumera i explica les principals característiques de la pintura romàntica. Dóna el nom de 4 autors i dues obres de cadascun.

9.Fes l’anàlisi formal de “La família de Carles IV” de Goya.

10.Compara les obres: Jurament dels Horacis amb La Llibertat guiant al poble, omplint un quadre que se us facilitarà a la classe.

HISTÒRIA DE L’ART
2n Batxillerat

Pràctica 4: Realisme i impressionisme


1.Explica el context històric en que sorgeix la pintura i l’escultura realista.

2.Explica les principals característiques de la pintura realista. Enumera 5 pintors realistes i, al menys, 4 obres de cadascun.

3.Fes l’anàlisi formal de La vicaria, de Fortuny, exposant també els models i influències de l’obra.

4.Fes la interpretació i el context històric de Enterrament a Ornans, de Courbet. Informa’t sobre la vida de l’artista.

5.Llegeix el següent text i respon les qüestions:

“Estudià detingudament el tema i la composició de “Déjeuner”. El tema de la conversació de figures nues i vestides en un paisatge prové del quadre venecià de començament del segle XVI “Concert campestre”. La composició repeteix un grup de divinitats fluvials d’un gravat de Raimondi sobre el Judici de Paris de Rafael; i no és una referència casual perquè el motiu dominant, en el Déjeuner, és la transparència d’aigua en l’ombra humida del bosc (...). Però Manet, com a home de la seva època, transforma les divinitats en parisencs de vacances, i el concert en un dinar a l’aire lliure; una imatge històrica que queda organitzada segons els valors als quals és sensible la consciència moderna.
Observem que les figures, encara quan són vistes en escorç, es presenten com zones planes de color, sense clarobscur, només amb lleugeres variacions respecte a la diferent forma en que la llum és absorbida o reflectida: així, el cos tou, quasi radiant, de la dona nua i els marrons, negres i blancs dels vestits. La llum no és un raig que fereix els cossos accentuant les parts que surten i deixant en l’ombra les parts entrants. La quantitat de llum forma un tot amb la qualitat dels colors. Observem el paisatge (...), té una estructura en perspectiva amb telons laterals arboris i tres obertures sobre la llum del fons; però l’aigua, l’herba i els arbres formen uns vels transparents i paral•lels que es superposen en zones més o menys denses de penombra verda i blava. Les fulles verdes es reflecteixen a l’aigua, el color blau de la qual s’evapora en l’atmosfera colorada pel verd dels arbres (...). Així com no hi ha distinció entre l’espai i les coses, tampoc en hi ha entre la llum i l’ombra; l’ombra és només una taca de color que es juxtaposa a les altres, més o menys lluminoses. Hi ha relació entre totes les taques de color: cadascuna d’elles està influïda per les demés i, al mateix temps, les influencia (...).
Manet no va voler formar part del grup dels impressionistes, els quals, malgrat tot, el consideraren el seu guia ideal.

G. C. Argan: El arte moderno

a)Del text anterior, cada una de les afirmacions que fa l’autor, insereix-la dins del corresponent apartat dels punts del guió per comentar una obra pictòrica.
b)Assenyala sobre el quadre les anteriors informacions.
c)Marca-hi l’esquelet estructural.(Cal el quadre, pot ser sense color)

6.Explica les principals característiques de la pintura impressionista i aplica-les a l’anàlisi formal de Sol naixent, Impressió, de Monet. Quina relació té aquesta obra amb l’aparició del terme impressionisme?.

7.Quins són els principals autors del postimpressionisme? Quines les seves característiques? Relaciona’ls amb els corrents pictòrics d’inicis del segle XX. En l’origen de quin moviment situaries l’obra de Cézanne? Per què?

HISTÒRIA DE L’ART
2n Batxillerat

Pràctica d’Art: Arquitectura del XIX i Modernisme

1.Explica el context històric i fes l’anàlisi formal de l’obra: La Torre Eiffel. (1,5 punts)

2.Explica el context històric del modernisme, primer a nivell europeu i després a Catalunya. Informa’t sobretot del seu desenvolupament a Barcelona. (1,5 punts)

3.Enumera els principals arquitectes modernistes i les seves obres més destacades. Exposa a continuació les principals característiques de l’arquitectura modernista. (1,5 punts)

4.Explica la interpretació del Palau de la Música Catalana relacionant-la amb elements de la descripció formal en concret. (1,5 punts)

5.Fes l’anàlisi complet de l’obra: La casa Milà, d’Antoni Gaudí. (1,5 punts)

6.Fes un quadre amb tota la documentació general de les 4 obres arquitectòniques del tema 14 (Del Realisme al Modernisme). (1 punt)

7.Exposa la temàtica de l’obra: La càrrega, així com els seus models i influències. No oblidis relacionar-la amb el seu context històric. (1,5 punts)

HISTÒRIA DE L’ART
2n Batxillerat

Pràctica 7: Primeres avantguardes



1. Resumeix el context històric i la localització dels corrents artístics de la
primera meitat del segle XX.

2. Quines tendències principals va seguir l'arquitectura d'aquesta època? Què
caracteritzà cadascuna? Dóna el nom dels prinipals arquitectes i de quatre edificis, com a mínim, fets per ells.

3. Fes un breu comentari comparatiu del Pavelló alemany i la Casa Kaufmann
(fes un quadre i situa-ho tot a la mateixa plana.

4. Fes la descripció formal de: Desconsol, de Josep Llimona. Quin són els seus models?

5. Tant en l'escultura El Profeta, de Pablo Gargallo, com en la Figura jacent, de Henry Moore, el buit hi juga un paper fonamental. Compara quin és aquest paper en les dues obres i compara també la seva composició, a partir dels seus respectius esquelets estructurals.

6. Fes un quadre on apareguin les principals primeres avantguardes (1905-1945), exposant-hi, de manera esquemàtica, les seves característiques principals.

7. Aplica les característiques esposades abans a les següents obres:La ratlla verda, Paisatge a l'Estaque, Composició IV, Tableau II i Interior Holandès I. Pots fer-ho també en forma de quadres.

8. Explica la interpretació de: El gran masturbador, de Salvador Dalí.

9. Exposa el context històric de l'obra Guernica, de Picasso. Relaciona'l amb la seva interpretació.