HISTÒRIA DE L’ART
2n Batxillerat
Pràctica 4: Realisme i impressionisme
1.Explica el context històric en que sorgeix la pintura i l’escultura realista.
2.Explica les principals característiques de la pintura realista. Enumera 5 pintors realistes i, al menys, 4 obres de cadascun.
3.Fes l’anàlisi formal de La vicaria, de Fortuny, exposant també els models i influències de l’obra.
4.Fes la interpretació i el context històric de Enterrament a Ornans, de Courbet. Informa’t sobre la vida de l’artista.
5.Llegeix el següent text i respon les qüestions:
“Estudià detingudament el tema i la composició de “Déjeuner”. El tema de la conversació de figures nues i vestides en un paisatge prové del quadre venecià de començament del segle XVI “Concert campestre”. La composició repeteix un grup de divinitats fluvials d’un gravat de Raimondi sobre el Judici de Paris de Rafael; i no és una referència casual perquè el motiu dominant, en el Déjeuner, és la transparència d’aigua en l’ombra humida del bosc (...). Però Manet, com a home de la seva època, transforma les divinitats en parisencs de vacances, i el concert en un dinar a l’aire lliure; una imatge històrica que queda organitzada segons els valors als quals és sensible la consciència moderna.
Observem que les figures, encara quan són vistes en escorç, es presenten com zones planes de color, sense clarobscur, només amb lleugeres variacions respecte a la diferent forma en que la llum és absorbida o reflectida: així, el cos tou, quasi radiant, de la dona nua i els marrons, negres i blancs dels vestits. La llum no és un raig que fereix els cossos accentuant les parts que surten i deixant en l’ombra les parts entrants. La quantitat de llum forma un tot amb la qualitat dels colors. Observem el paisatge (...), té una estructura en perspectiva amb telons laterals arboris i tres obertures sobre la llum del fons; però l’aigua, l’herba i els arbres formen uns vels transparents i paral•lels que es superposen en zones més o menys denses de penombra verda i blava. Les fulles verdes es reflecteixen a l’aigua, el color blau de la qual s’evapora en l’atmosfera colorada pel verd dels arbres (...). Així com no hi ha distinció entre l’espai i les coses, tampoc en hi ha entre la llum i l’ombra; l’ombra és només una taca de color que es juxtaposa a les altres, més o menys lluminoses. Hi ha relació entre totes les taques de color: cadascuna d’elles està influïda per les demés i, al mateix temps, les influencia (...).
Manet no va voler formar part del grup dels impressionistes, els quals, malgrat tot, el consideraren el seu guia ideal.
G. C. Argan: El arte moderno
a)Del text anterior, cada una de les afirmacions que fa l’autor, insereix-la dins del corresponent apartat dels punts del guió per comentar una obra pictòrica.
b)Assenyala sobre el quadre les anteriors informacions.
c)Marca-hi l’esquelet estructural.(Cal el quadre, pot ser sense color)
6.Explica les principals característiques de la pintura impressionista i aplica-les a l’anàlisi formal de Sol naixent, Impressió, de Monet. Quina relació té aquesta obra amb l’aparició del terme impressionisme?.
7.Quins són els principals autors del postimpressionisme? Quines les seves característiques? Relaciona’ls amb els corrents pictòrics d’inicis del segle XX. En l’origen de quin moviment situaries l’obra de Cézanne? Per què?